Konst på bio: KLIMT & KYSSEN
Klimt och Kyssen är skapad av producenterna bakom Konst på bio-succén ”Vermeer på Rijksmuseum – Den största utställningen någonsin”. Detta är en kraftfull, guldskimrande och passionerad ny film om Gustav Klimt. Biopremiär 20 september. ”Kyssen (älskade par)” av Gustav Klimt är en av de mest erkända och reproducerade målningarna i världen. Det är kanske den mest populära affischen på studenthemsväggar från Peking till Boston. Den stämningsfulla bilden av ett okänt omfamnande par, målad i Wien omkring 1908, har sedan den skapades fängslat betraktare med dess mystik, sensualitet och bländande material. Men vad är det som tilltalar oss så mycket med denna målning – och vem var konstnären som skapade den? Genom att fördjupa sig i detaljerna i äkta guld, dekorativa mönster, symbolik och sjudande erotik, tar en närmare studie av målningen oss tillbaka till en anmärkningsvärd tid och plats, staden Wien i början av förra sekelskiftet. En ny värld kämpade för att ta plats mot den gamla, där Klimt var en titan inom jugendrörelsen och skapade dekadenta nya världar som förenade öm sensualitet, gammal mytologi och radikal modernitet. Upptäck det skandalösa livet och den rika palett av extraordinära influenser som ligger bakom en av världens absoluta favoritmålningar i Klimt och Kyssen.
Opera på bio från Metropolitan i New York: HOFFMANNS ÄVENTYR
Hoffmanns äventyr – Offenbachs poetiska opera inleder den nya Metropolitan Opera-säsongen på bio. Efter att ha blivit hyllad för sina komiska operetter bestämde sig Jacques Offenbach för att skapa ett mer seriöst verk. Som inspiration valde han en pjäs baserad på berättelser av den tyska författaren E.T.A. Hoffmann. Tre av dessa berättelser – samtliga djupa, kusliga och roliga – förenades i pjäsen som gjorde Hoffmann till huvudperson. Hoffmanns äventyr hade premiär på Opéra Comique i Paris år 1881.
Opera på bio från Metropolitan i New York: X: GROUNDED
Den prisbelönta kompositören Jeanine Tesoris kraftfulla nya opera Grounded har premiär på Metropolitan Opera och tar sig an ofta förbisedda frågor sprungna ur 2000-talets krigföring. Kanadensiska mezzosopranen Emily D’Angelo spelar huvudrollen som den skickliga stridspiloten vars oförutsedda graviditet tar henne ur cockpit och landar henne i Las Vegas, där hon styr en Reaper-drönare halvvägs runt om i världen. Amerikanske tenoren Ben Bliss medverkar som den Wyoming-baserade ranchägaren Eric i en produktion av Michael Mayer som ger denna historia liv i en högteknologisk uppsättning som presenterar olika perspektiv på handlingen. Metropolitans musikdirektör Yannick Nézet-Séguin tar platsen på dirigentpulpeten för att leda Tesoris kalejdoskopiska opera.
Balett på bio från Operan i Paris: SVANSJÖN
Svansjön från Operan i Paris blir historisk när den som världens första balett filmas för storformatet IMAX. Magin följer med från scen till bioduk och skapar en maffig visuell och auditiv upplevelse. Nu erbjuder Live på bio alla kulturälskare att se den spektakulära scenföreställningen på biografer över hela landet. Prins Siegfried är pressad i sin nya roll som regent. Hans mor och hans lärare vill att han ska gifta sig med en kvinna han inte älskar. Siegfried flyr undan i en fantasivärld och förälskar sig handlöst i en vacker svan; en symbol för den frihet och romantiska kärlek han så hett längtar efter. Vad prinsen inte vet är att svanen egentligen är en förtrollad prinsessa vid namn Odette. »Baletternas balett«, till Tjajkovskijs odödliga musik, hade urpremiär 1877 och betraktades då närmast som ett fiasko. Först efter tonsättarens död, i en helt ny koreografi, föddes 1895 den version vi brukar kalla ’den klassiska’. Sedan dess har den utsatts för åtskilliga omarbetningar och påfrestningar, tillägg, förkortningar, lokala arrangemang och även filmatiseringar.
Opera på bio från Metropolitan i New York: TOSCA
Äntligen är operaklassikern Tosca av Puccini tillbaka på Met för att livesändas på bio. Underbara melodier som framförs av den storslagna orkestern till en gripande berättelse om makt. Puccinis melodrama om en instabil diva, en sadistisk polischef och en idealistisk konstnär har både kränkt och fängslat publiken i över ett sekel. Kritiker har haft problem med Toscas ganska smutsiga ämne, intensiteten i partituret och de publikfriande dramatiska huvudrollerna. Men detta har också gjort Tosca till ett av fåtal ikoniska verk som får representera opera hos allmänheten. Toscas popularitet stärks ytterligare av ett uppfriskande dramatiskt svep, ett drivande partitur med överflödande melodier och teatralisk klurighet, samt den starka titelrollen. Tosca hade premiär på Teatro Costanzi i Rom år 1900. Den storslagna norska sopranen Lise Davidsen spelar den passionerade divan i David McVicars spännande produktion. Den brittisk-italienska tenoren Freddie De Tommaso gör sin mycket efterlängtade debut på Met som Toscas revolutionära älskare Cavaradossi. Kraftpaketet, den amerikanska barytonen Quinn Kelsey, är den sadistiska polischefen Scarpia. Maestro Xian Zhang dirigerar den medryckande musiken, som innehåller några av Puccinis mest minnesvärda melodier.
Opera på bio från Metropolitan i New York: TROLLFLÖJTEN
Julie Taymors lekfulla produktion har en fantastisk ensemble, inklusive tenoren Matthew Polenzani, barytonen Nathan Gunn och basen René Pape. Scenografi och kostymdesignen är också skapade av Taymor. Det är full fart på scen tack vare ett antal duktiga dockförare som kontrollerar en myriad av rekvisita från flygande fåglar till bestialiska isbjörnar, stora hägrar till tallrikar med spaghetti, korv och vin. Scenografin är som en blandning av Ming-dynastin och science fiction.